Što bi ovim momcima

U javnosti se u posljednja dva dana barata potpuno netačnim činjenicama vezanim za aferu ,,Telekom“, koja je izbila 29. decembra 2011. godine, kad je potpisan sporazum o poravnanju između Dojče telekoma i američkog Department od Justice (Ministarstvo pravde). 

Objavljeno: 20. 02. 2019 - 06:40

Tim se poravnanjem Dojče telekom obavezuje da će platiti 95,2 miliona dolara u skladu sa Zakonom protiv podmićivanja u inostranstvu SAD (U.S. Foreign Corrupt Practices Act, FCPA) od 1977. godine. Pravni osnov za ovo poravnanje je u činjenici da je Dojče telekom imao svoju telekomunikacionu kompaniju u SAD, pa je time podlijegao tamošnjim zakonima.

Članica Dojče telekom grupe, Mađar telekom bio je optužen da je u korupcionaškim ugovorima u Crnoj Gori i Makedoniji oštetio grupu za ukupno 12,15 miliona eura – 7,35 miliona u Crnoj Gori i 4,8 miliona u Makedoniji.

U tekstu nagodbe precizno je naglašeno da je Dojče Telekom potpisao sporazum radi okončanja istrage Komisije za hartije od vrijednosti - "bez prihvatanja ili odbijanja tužbe”.

Potom je SEC (američka komisija za hartije od vrijednosti) na dan potpisivanja sporazuma podnijela tužbu protiv trojice direktora Mađar telekoma Eleka Štrauba, Tamaša Marvaija i Andraša Baloga, optužujući ih za koruptivne radnje.

Pripremno ročište održano je 8. avgusta 2012. godine, kad je sudija okružnog suda u Njujorku Ričard Saliven prihvatio tužbu i odustao od dijela koji se odnosio na Crnu Goru.

SEC je objavio pred okružnim sudom u Njujorku 2015. godine konačnu optužnicu protiv bivših direktora Mađar telekoma, prema kojoj je 19,6 miliona eura mita bilo obećano tadašnjem premijeru Vladi Bučkovskom i čelnicima vladajuće albanske stranke Demokratske unije integracija Aljiju Ahmetiju i Musi Džaferiju, ali je isplaćeno 4,8 miliona eura, jer je šema otkrivena.

Crnogorski parlament je vodio istragu ove afere 2012. i 2013. godine, a predsjednik anketnog odbora koji je saslušao 17 osoba bio je Andrija Mandić.

Anketni odbor nije donio nikakve zaključke i parlamentu je predao tehnički izvještaj. Suđenje Olegu Obradoviću, bivšem predsjedniku odbora direktora Crnogorskog Telekoma i Miodragu Ivanoviću, bivšem direktoru Moneta, je počelo prije sedam dana, kad je Viši sud potvrdio optužnice Specijalnog tužilaštva da su firmu kojom su rukovodili oštetili za 2,3 miliona eura pribavljajući korist drugome.

Utvrđeno je da je preko of-šor kompanija Roli i Fiesta, te firmi Aktiva i Sigma isplaćen taj novac.

Advokatica Ana Đukanović i advokat Nikola Martinović su u parlamentarnoj istrazi izjavili da je njima preko njujorške Sigme isplaćeno 560 hiljada eura za program otpuštanja prekobrojnih radnika u Crnogorskom Telekomu.

Utvrđeno je da je Aktiva vlasništvo pokojnog slovenačkog ekonomskog stručnjaka Živka Pregla i da je sa računa te firme kod Euromarket banke podignuto 2,5 miliona eura, a za ostatak novca se terete Obradović i Ivanović.

Kako su svi mediji detaljno izvještavali o aferi "Telekom“ od njenog izbijanja 29. decembra 2011. godine, nejasno je zašto su u emisiji ,,Ukrštene riječi“ lansirane pogrešne informacije i zašto su u javnosti prihvaćene.